tirsdag 20. oktober 2009

Kaffi


Jeg liker morgenkaffen min. Svart som ei natt uten måne, i stort krus som ikke er for tjukt så den mister varme, sånn liker jeg kaffen. Og det er dette som limer meg til kjøkkenbenken i Waldemar Thranes gate 59 når jeg egentlig skulle vært halvveis av gårde til jobb. Ennå kan jeg sitte der i nattisen med avis og radio på og drømme om at det er akkurat der jeg skal sitte. Ikke noe annet sted skal jeg. Om jeg mener jeg fortjener ekstra luksus i hverdagen kan jeg legge en tidlig tur til Kaffebrenneriet på St. Hanshaugen. Da bestiller jeg kanskje en au lait, kaffe med melk i fransk språkdrakt, og er jeg heldig former de et hjerte i skummet på toppen. Eller jeg kan være langt ute i skogen en solskinnsdag, på ski eller til fots, og jeg vet at jeg bør nyte øyeblikket fordi det er en av disse fine dagene, og det gjør jeg jo også, men det jeg tenker aller mest på er kaffen pappa snart skal koke på bålet.

Og så kom jeg til Palestina og fikk servert knøttsmå kopper med krutt, kopp på kopp. Noen ganger har jeg savnet det store kruset for at den skal vare lengre, men da fyller de den lille på nytt, og jeg blir lykkelig igjen. Sukker i svart kaffe har aldri vært favoritten min, men nå vil jeg ikke ha uten. Ana biddi qahwe arabiyye ma sukkar. Jeg vil ha arabisk kaffe med sukker. Qahwe willa shay? Kaffe eller te? Det kan gjerne bety at de tenker å servere både kaffe og te, men lurer på hvilken rekkefølge vi ønsker det i. I dag var jeg inne på kjøkkenet hos nabokvinnene og så hvordan det blir gjort på ordentlig, hvordan de tryller fram denne smaken jeg nyter hver dag. Så, først fyller de vann og sukker, og lar det nesten koke opp. Deretter rører de rundt tre store skjeer svart kaffe, liksom løfter kaffen og vannet opp og heller det ned igjen, sørger for at ikke noe klumper seg. Så skal det nesten koke igjen, før det er klart.

Kaffe er kos, kaffe inviterer til samtaler eller stille stunder, kaffekoppen sier ’hei, jeg ser deg, kom og sett deg her med meg litt’. Det kan være inne, ute, på olivenmarkene, under et tre, hvor som helst.

Jeg elsker kaffe.

Qahwe dãyme. Alltid kaffe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar